Thursday 21 September 2017

Europeisk Handelssystem Kol


Kris i European Carbon Trading System. Posted 22 Feb 2013 19 03 GMT. I en serie artiklar i veckan och senast har Wall Street Journal och Financial Times rapporterat att kolpriserna i det europeiska handelssystemet ETS faller så låga där Är inte längre något verkligt incitament för stora ekonomiska aktörer att minska växthusgasutsläppen växthusgas och vissa aktörer avbryter planer för att införa koldioxidteknik. Journalen rapporterar till exempel att verktyg i Tjeckien, Polen och Tyskland omprövar planerna för att avveckla kol Genererar växter. Sedan har det nått högst 28 70 euro per ton runt USA 40 t före världskrisen, har priset för koldioxidutsläpp fallit tillbaka till så lite som 3 euro per ton - ca 4 t - en fraktion Av vad som behövs för att sparka utsläpp av växthusgaser Minskade utsläppsrätter för utsläpp av växthusgaser Ett beslut av Europaparlamentet om att hålla 900 miljoner utsläppsrätter under de kommande fem åren har inte gjort så mycket för att krossa utsläppsrätterna. Ersättningen kvarstår knappt över 5 euro ton, en tredjedel av vad det var bara 18 månader på grund av en tidigare omröstning av Europaparlamentets miljöutskott som stöder tanken på att begränsa utsläpp av utsläppsrätter, skrev en reporter för Financial Times, det är nyfiken på att I det här lilla hörnet av Europeiska unionens samordning ger lite bra nyheter inte ens en kort rallypris som sjönk mer än 20 procent efter omröstningsnyheter. Bland de som är fientliga mot tanken att ta aggressiva åtgärder för att minska globala Utsläpp av växthusgaser har det varit fashionabelt att poke roligt i Europeiska unionen, dess till synes oförmögna cap-and-trade-system och det uppenbara gapet mellan EU: s ambitioner och dess faktiska prestation. Detta är orättvist och orimligt ur de flesta synpunkter som Dokumenterad upprepade gånger av den mellanstatliga panelen för klimatförändring Europa - och för alla praktiska ändamål Europa ensam - har gjort betydande framsteg för att uppnå de mål som anges i 199 7 Kyoto-protokollet och ETS-misslyckandena är inte inbyggda i begreppet "cap-and-trade" - konceptet, utan är enbart av de förfaranden som antagits för att genomföra handelssystemet. Man kan anta att med tanke på starka europeiska traditioner av en rationell byråkratisk regering gå tillbaka Till den upplysta despotismens epok i det artonde århundradet att antalet utsläppsrätter som utfärdas i emissionshandelssystemet skulle vara en direkt funktion av vad ETS ska ha för Europa har sagt att den vill minska sina kollektiva utsläpp med 20 procent från 1990 års nivåer, Och så bör inte antalet utsläppsrätter anpassas för att få exakt det arbetet gjort Faktum är att antalet utsläppsrätter är överens om att vara i hemmet mellan unionens 27 medlemsstater Så långt är de östeuropeiska länder som starkt är beroende av kol Generation och tyska stålindustriens foto - för att namnge de två viktigaste aktörerna - har sett att utsläppsrätter är så generösa behöver ingen verkligen göra något annat än företag Som vanligt. Om det finns ett silverfoder i det här molnet kan det vara detta Fram till mitten av det senaste decenniet gjorde Europa snabba steg för att minska utsläppen, medan amerikanerna satt på sina händer men under de senaste åtta åren trots USA-avsmak För Kyoto har Förenta staterna kraftigt minskat utsläppen, medan Europas prestanda har försämrats. Såvitt diplomatiskt sett har vi nu något jämställdhet vilket kan leda till varmare känslor och mer konstruktiva attityder vid kommande klimatförhandlingar. Ulrich Baumgarten Getty Images. Vad är utsläppshandelssystemet och fungerar det. Tisdag 7 juni 2011 16 26 BST. Europeiska unionens utsläppshandelssystem ETS är världens största system för handel med utsläppsrätter för växthusgaser. Det lanserades år 2005 och täcker Cirka 11 000 kraftverk och industrianläggningar i 30 länder, vars koldioxidutsläpp utgör nästan 50 av Europas totala. En kappa på de totala utsläpp som tillåts inom ramen för systemet är inställd Sänkningar som lägger till kepsen ges till de företag som regleras av systemet. Företagen måste mäta och rapportera sina koldioxidutsläpp och lämna in ett bidrag för varje ton de släpper. Företag kan handla sina utsläppsrätter, vilket ger dem incitament att minska Deras utsläpp. Den nuvarande kepsen sänks med 1 74 årligen för att uppnå ett mål att minska utsläppen år 2020 till 21 under deras nivå 2005. I juni 2011 var priset på ett bidrag ungefär 16 Handel med tillstånd är värd cirka 150 miljarder årligen , Dwarfing andra system för utsläppshandel, marknaden för ren utveckling som upprättats av FN värderas till 1 5 miljarder årligen. I grundläggande mening har ETS fungerat. Det har satt en kapp på hälften av Europas koldioxidutsläpp, som tidigare var oreglerade, och Företag som omfattas av systemet är inte längre fritt att förorena. Kol har ett pris och detta påverkar ekonomin för att bränna fossila bränslen. Exempelvis bränner kol med mer kolföroreningar Jon än brinnande gas, så kolanläggningsoperatörerna behöver fler tillstånd. Ju högre priset på tillstånden desto dyrare är det att använda kol än gas. Maktföretag väljer hur man producerar elektricitet, vilket innebär en extra kostnad i samband med de mer förorenande alternativen, Så de kommer att välja gas över kol mer av tiden. Att ange exakta siffror om hur långt ETS har fungerat i praktiken är svårt, eftersom det innebär att uppskatta vad föroreningsnivån skulle ha varit om ETS inte var på plats. Det är troligt, Emellertid att systemet under de första åren var ansvarigt för att förutse en förväntad ökning av utsläppen till en minskning med 2 5-5 En fördjupad studie analyserade bakgrundsutsläpp, ekonomiska trender och vädermönster och drog slutsatsen att mellan 2005 och 2007 ETS minskade utsläppen med 120-300m ton, med en gissning på 210m ton över hela Europa. Det är ganska blygsamma vinster, särskilt i samband med att den ökade importen av kolintensiva varor från Ch Ina och annorstädes, och trots att brantare minskningar har fastställts för ETS: s tredje fas, som löper från 2013 till 2020, har politiken varit starkt kritiserad och besatt av problem, inte minst av vilka det stora antalet tillstånd som förväntas hållas över Från den nuvarande fasen har Europa dock ett pris på kol och en arbetsmekanism för att begränsa och minska klimatföroreningarna, vilket ger det vidare än andra större regioner i världen. Den ultimata klimatfrågan. Den här redaktionen är fri att reproducera under Creative Commons. The EU: s utsläppshandelssystem EU ETS. EU: s emissionshandelssystem EU ETS är en hörnsten i EU: s politik för att bekämpa klimatförändringar och dess nyckelverktyg för att minska utsläppen av växthusgaser kostnadseffektivt. Det är världens första stora kolmarknad Och är fortfarande den största. Operates i 31 länder alla 28 EU-länder plus Island, Liechtenstein och Norway. limits utsläpp från mer än 11 ​​000 tunga energianvändande anläggningar power statio Ns industrianläggningar och flygbolag som är verksamma mellan dessa länder. Omfattar cirka 45 av EU: s växthusgasutsläpp. Ett lock och handelssystem. EU: s system för utsläppsrätter arbetar enligt principen om utsläpp och handel. En kappa bestäms för det totala antalet växthusgaser Som kan utfärdas av anläggningar som omfattas av systemet. Kepsen sänks med tiden så att totala utsläppen faller. Med huven får företagen eller köper utsläppsrätter som de kan handla med varandra efter behov. De kan också köpa begränsade mängder internationella krediter Från utsläppsbesparande projekt runt om i världen Gränsen på det totala antalet utsläppsrätter som står till förfogande säkerställer att de har ett värde. Efter varje år måste ett bolag ge upp tillräckliga utsläpp för att täcka alla sina utsläpp, annars kommer böter att åläggas om ett företag minskar sina utsläpp , Det kan hålla reservkvoten för att täcka sina framtida behov eller sälja dem till ett annat företag som saknar utsläppsrätter. Leverans ger flexibilitet som säkerställer utsläpp S sänks där det kostar minst för att göra det Ett robust koldioxidpris främjar också investeringar i ren teknik med låga koldioxidutsläpp. Knappfunktionerna i fas 3 2013-2020. EU: s utsläppsrätter är nu i sin tredje fas väsentligt annorlunda än fas 1 och 2 . De viktigaste förändringarna är. En enda EU-täckande utsläppsruta på utsläpp gäller i stället för det tidigare systemet med nationella caps. Auctioning är standardmetoden för fördelning av utsläppsrätter i stället för gratis tilldelning och harmoniserade fördelningsregler gäller för utsläppsrätterna som fortfarande ges bort Gratis. Mer sektorer och gaser inkluderade 300 miljoner kvoter avsatta i New Entrants Reserve för att finansiera utplaceringen av innovativ förnybar energiteknik och kolavskiljning och lagring genom NER 300-programmet. Sektorer och gaser som omfattas. Systemet omfattar följande sektorer Och gaser med fokus på utsläpp som kan mätas, rapporteras och verifieras med hög noggrannhet. Koldioxid CO 2 från kraftvärme och värmeproduktion. Energiintensiv industrisekto Rs inklusive oljeraffinaderier, stålverk och produktion av järn, aluminium, metaller, cement, kalk, glas, keramik, massa, papper, kartong, syror och bulk organisk kemikaliehaltig luftfart. Kväveoxid N 2 O från produktion av salpetersyra, adipinsyra och glyoxylsyra Syror och glyoxalperfluorkolväten PFC från aluminiumproduktion. Participation i EU ETS är obligatorisk för företag inom dessa sektorer, men i vissa sektorer ingår endast anläggningar över en viss storlek. Säkra småinstallationer kan uteslutas om regeringar införtar skatte - eller andra Åtgärder som kommer att minska sina utsläpp med motsvarande belopp. Inom luftfartssektorn fram till 2016 gäller EU-utsläppsrätterna endast för flygningar mellan flygplatser inom EES-området. Utsläppsminskningar. EU-utsläppsminskningen har visat att man sätter pris på kol Och handel med det kan fungera Utsläpp från anläggningar i systemet faller som avsedda med cirka 5 jämfört med början av fas 3 2013 se siffror 2015. Under 2020 emitteras Emissioner från sektorer som omfattas av systemet kommer att vara 21 lägre än 2005. Utveckling av kolmarknaden. Inför 2005 är EU: s ETS världens första och största internationella emissionshandel, och står för drygt tre fjärdedelar av internationell handel med kol . EU: s system för handel med utsläppsrätter är också inspirerande för utsläppshandeln i andra länder och regioner. EU syftar till att koppla EU: s system för utsläppsrätter med andra kompatibla system. EU: s ETS-lagstiftning. Karbonmarknadsrapporter. Revision av EU: s ETS för fas 3.Legislativhistoria I direktiv 2003 87 EC. Work före kommissionens förslag till förslag till förslag från oktober 2001 till sändningens reaktion på behandlingen av förslaget i rådet och parlamentet inklusive rådets gemensamma ståndpunkt. Öppna alla frågor. Frågor och svar på det reviderade EU: s system för handel med utsläppsrätter i december 2008. Vad är syftet med utsläppshandeln. Syftet med EU: s system för handel med utsläppsrätter är att hjälpa EU: s medlemsstater att uppnå sina åtaganden att begränsa eller minska växthusgaser S utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt Att låta deltagande företag köpa eller sälja utsläppsrätter innebär att utsläppsminskningar kan uppnås åtminstone kostnaden. EU: s ETS är hörnstenen i EU: s strategi för att bekämpa klimatförändringar. Det är det första internationella handelssystemet För koldioxidutsläpp i världen och har varit i drift sedan 2005 Från och med den 1 januari 2008 gäller det inte bara de 27 EU-medlemsstaterna utan även de övriga tre medlemmarna i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet Norge, Island och Liechtenstein. Det täcker för närvarande Över 10 000 installationer inom energi - och industrisektorerna som tillsammans står för nästan hälften av EU: s utsläpp av koldioxid och 40 av dess totala utsläpp av växthusgaser. En ändring av EU: s emissionshandelsdirektiv som godkändes i juli 2008 kommer att medföra luftfartssektorn i Systemet från 2012. Hur fungerar utsläppshandeln. EU: s emissionshandelssystem är ett skyddssystem och ett handelssystem, det vill säga det täcker den övergripande tillåtna utsläppsnivån, men inom den gränsen , Tillåter deltagare i systemet att köpa och sälja utsläppsrätter som de behöver. Dessa utsläpp är den gemensamma handelsvalutan i systemets hjärta. Ett bidrag ger innehavaren rätt att avge ett ton CO2 eller motsvarande mängd annan växthusgas. Cap på det totala antalet utsläppsrätter skapar knapphet på marknaden. Under den första och andra handelsperioden enligt systemet var medlemsstaterna skyldiga att utarbeta nationella handlingsplaner för handlingsplaner som bestämmer deras totala utsläppsnivå för utsläppsrätter och hur många utsläppsrätter varje anläggning i Deras land mottar Vid slutet av varje år måste anläggningar överlämna utsläppsrätter som motsvarar deras utsläpp Företag som håller sina utsläpp under nivån på sina utsläppsrätter kan sälja sina överskjutande utsläppsrätter De som står inför svårigheter att hålla sina utsläpp i linje med sina utsläppsrätter har valet mellan att ta Åtgärder för att minska sina egna utsläpp, som att investera i mer effektiv teknik eller använda mindre Kolintensiva energikällor eller köpa de extra utsläpp som de behöver på marknaden, eller en kombination av de två alternativen kommer sannolikt att bestämmas av relativa kostnader. På så sätt minskar utsläppen varhelst det är mest kostnadseffektivt att göra det. Hur länge har EU ETS fungerat. EU: s ETS lanserades den 1 januari 2005 Den första handelsperioden löpte i tre år fram till slutet av 2007 och var en inlärning genom att göra fas för att förbereda sig för den avgörande andra handelsperioden. Den andra handelsperioden Började den 1 januari 2008 och löper i fem år fram till slutet av 2012 Betydelsen av den andra handelsperioden beror på att den sammanfaller med Kyotoprotokollets första åtagandeperiod, under vilken EU och andra industriländer måste mötas Mål för att begränsa eller minska utsläppen av växthusgaser För den andra handelsperioden har EU: s utsläpp av utsläpp varit begränsat till cirka 6 5 under 2005 års nivåer för att säkerställa att EU som helhet och medlemsstaternas enskilda Allierade, leverera sina Kyoto-åtaganden. Vilka är de viktigaste lärdomarna av erfarenheten hittills. EU: s ETS har satt pris på kol och visat att handel med utsläpp av växthusgaser. Den första handelsperioden lyckades med framgång skapa fri handel med utsläppsrätter över EU sätter in den nödvändiga infrastrukturen och utvecklar en dynamisk kolmarknad. Miljömässiga fördelar i den första fasen kan vara begränsade på grund av överdriven fördelning av utsläppsrätter i vissa medlemsstater och vissa sektorer, främst beroende på att man använder sig av utsläppsprognoser före verifierade utsläpp Data blev tillgängliga under EU: s utsläppsrätter När offentliggörandet av verifierade utsläppsdata för 2005 lyfte fram denna överallokering, reagerade marknaden som förväntas genom att sänka marknadspriset på utsläppsrätter. Tillgången till verifierade utsläppsdata har gjort det möjligt för kommissionen att se till att Cap på nationella anslag under andra fasen sätts på en nivå som leder till reala utsläppsrätter Bortsett från behovet av verifierade data har erfarenheten hittills visat att större harmonisering inom EU: s system för utsläppsrätter är absolut nödvändigt för att EU ska uppnå sina mål för utsläppsreduktioner åtminstone kostnad och med minimala konkurrenssnedvridningar. Behovet av mer harmonisering är tydligast med Respektera hur kappan på de totala utsläppsrätterna fastställs. De två första handelsperioderna visar också att väldigt olika nationella metoder för fördelning av utsläppsrätter till anläggningar hotar rättvis konkurrens på den inre marknaden. Dessutom behövs större harmonisering, förtydligande och förfining med hänsyn till Systemets omfattning, tillgången till krediter från utsläppsminskningsprojekt utanför EU, villkoren för att koppla EU: s system för utsläpp till utsläppshandelssystem på andra ställen och övervaknings-, kontroll - och rapporteringskraven. Vilka är de viktigaste förändringarna i EU: s system för utsläppsrätter och som Av när kommer de att tillämpas. De överenskomna konstruktionsförändringarna kommer att gälla från och med tredje trad Under perioden, dvs. januari 2013 Medan förberedande arbete kommer att inledas omedelbart, kommer de gällande reglerna inte att ändras till januari 2013 för att säkerställa att stabiliteten i regelverket upprätthålls. EU: s system för handel med utsläppsrätter under tredje perioden kommer att vara ett effektivare, mer harmoniserat och rättvisare system. Ökad effektivitet uppnås genom en längre handelsperiod 8 år istället för 5 år, en robust och årligen minskande utsläppstak 21 minskning 2020 jämfört med 2005 och en betydande ökning av auktionsvolymen från mindre än 4 i fas 2 till mer Än hälften i fas 3.Mer harmonisering har kommit överens om på många områden, bland annat med avseende på cap-setting ett EU-täckande lock i stället för nationella kapslar i fas 1 och 2 och reglerna för övergångsfri fördelning. Systemet har ökat avsevärt genom övergången till EU-omfattande regler för fri fördelning för industrianläggningar och genom införandet av en omfördelningsmekanism som ger nya medlemsstater rätt Att auktionera fler utsläppsrätter. Hur jämför den slutliga texten med kommissionens ursprungliga förslag. De klimat - och energimål som överenskommits vid Europeiska rådets vårmöte 2007 har bibehållits och den övergripande arkitekturen i kommissionens förslag om EU: s utsläppsrätter är fortfarande intakt. Det är att Säg att det kommer att finnas ett EU-täckande lock på antalet utsläppsrätter och detta lock kommer att minska årligen längs en linjär trendlinje som kommer att fortsätta efter slutet av den tredje handelsperioden 2013-2020 Huvudskillnaden jämfört med förslaget Är det att auktionering av utsläppsrätter kommer att fasas in långsammare. Vilka är de viktigaste förändringarna jämfört med kommissionens förslag. Sammanfattningsvis är de viktigaste ändringarna i förslaget följande: Vissa medlemsstater får frivilligt och tillfälligt Undantag från regeln att inga utsläppsrätter ska tilldelas gratis till elproducenter från och med 2013 Denna möjlighet att avvika är tillgänglig för medlemsstater som uppfyller kraven De förhållanden som är relaterade till deras elnätets sammankoppling, andel av ett enda fossilt bränsle i elproduktion och BNP-capita i förhållande till genomsnittet för EU-27. Dessutom kan mängden gratis utsläppsrätter som en medlemsstat kan tilldela kraftverk Begränsad till 70 koldioxidutsläpp av relevanta anläggningar i fas 1 och minskningar under åren därefter Dessutom kan gratis tilldelning i fas 3 endast ges till kraftverk som är i drift eller under uppbyggnad senast i slutet av 2008. Se svar på fråga 15 nedan. Det kommer att finnas mer detaljer i direktivet om vilka kriterier som ska användas för att bestämma sektorer eller delsektorer som anses vara utsatta för en betydande risk för koldioxidläckage och ett tidigare offentliggörande av kommissionens lista över sådana sektorer 31 december 2009 Vidare kan anläggningar i alla exponerade industrier få 100 gratis ersättningar i den utsträckning de är föremål för granskning när ett tillfredsställande internationellt avtal uppnås Utnyttja den mest effektiva tekniken Den fria allokeringen till industrin är begränsad till andelen utsläpp av dessa industrier i de totala utsläppen 2005-2007. Det totala antalet utsläppsrätter som tilldelas gratis till anläggningar inom industrisektorerna kommer att minska årligen i linje med utsläppsminskningen Medlemsstaterna kan också kompensera vissa installationer för CO 2 - kostnader som överförs i elpriserna om kostnaderna för CO 2 annars skulle kunna utsätta dem för risken för koldioxidläckage. Kommissionen har åtagit sig att ändra gemenskapens riktlinjer för statligt stöd för miljöskydd i detta Respekt Se svaret på fråga 15 nedan. Nivån på auktionering av utsläppsrätter för icke-exponerade industrier kommer att öka på linjärt sätt som föreslagits av kommissionen, men i stället för att nå 100 år 2020 kommer det att nå 70 för att nå 100 med 2027. Som föreslagits i kommissionens förslag kommer 10 av utsläppsrätterna för auktionering att omfördelas från medlemsstater med hög per capita Ta in inkomst till de med låg inkomst per capita för att stärka den senare ekonomiska kapaciteten att investera i klimatvänlig teknik. En avsättning har lagts till för en annan omfördelningsmekanism med 2 av auktionsavgifter för att ta hänsyn till medlemsstater som 2005 uppnådde En minskning av minst 20 utsläpp av växthusgaser jämfört med referensåret enligt Kyotoprotokollet. Andelen av auktionsintäkter som medlemsstaterna rekommenderas att använda för att bekämpa och anpassa sig till klimatförändringar, huvudsakligen inom EU, men även i utvecklingsländerna , Höjdes från 20 till 50. Texten ger upphov till den föreslagna tillåtna nivån för användning av JI CDM-krediter i 20-scenariot för befintliga operatörer som fick de lägsta budgetarna att importera och använda sådana krediter i förhållande till tilldelningar och Tillgång till krediter under perioden 2008-2012 Nya sektorer, nya aktörer i perioderna 2013-2020 och 2008-2012 kommer också att kunna använda krediter Det totala beloppet av credi Ts som kan användas kommer dock inte att överstiga 50 av minskningen mellan 2008 och 2020. På grundval av en strängare utsläppsminskning i samband med ett tillfredsställande internationellt avtal skulle kommissionen kunna tillåta ytterligare tillgång till CER och ERU för operatörer i gemenskapssystemet Se svaret på fråga 20 nedan. Fördelningen från auktionering av 300 miljoner kvoter från reserven för nya aktörer kommer att användas för att stödja upp till 12 demonstrationsprojekt för insamling och lagring av kol och projekt som visar innovativ teknik för förnybar energi. Ett antal villkor är knutna till denna finansieringsmekanism Se svar på fråga 30 nedan. Möjligheten att välja bort små förbränningsanläggningar förutsatt att de är föremål för likvärdiga åtgärder har utvidgats till att omfatta alla små anläggningar oavsett verksamhet, utsläppsgränsen har ökats från 10 000 till 25 000 ton CO 2 per År och kapacitetsgränsen som förbränningsanläggningar måste uppfylla i tillägg h Som ökat från 25 MW till 35 MW Med dessa ökade tröskelvärden blir andelen täckta utsläpp som potentiellt kan uteslutas från emissionshandelssystemet betydande och följaktligen har en avsättning lagts till för att möjliggöra en motsvarande minskning av EU-täckningen på Utsläppsrätter. Om det fortfarande finns nationella fördelningsplaner NAPs. No I sina nationella handlingsplaner för de första 2005-2007 och andra handelsperioderna 2008-2012 bestämde medlemsstaterna den totala kvantiteten utsläppsrätter som skulle utfärdas och hur dessa skulle fördelas De berörda installationerna Detta tillvägagångssätt har genererat betydande skillnader i fördelningsregler som skapar incitament för varje medlemsstat att gynna sin egen industri och har lett till stor komplexitet. Från och med den tredje handelsperioden kommer det att finnas en gemensam EU-täckning och Utsläppsrätter kommer att fördelas på grundval av harmoniserade regler Nationella fördelningsplaner kommer därför inte behövas längre. Hur kommer utsläppstaket i fas 3 att bli det Reglerna för beräkning av EU-täckningen är följande. Från och med 2013 kommer det totala antalet utsläppsrätter att minska årligen på linjärt sätt. Utgångspunkten för denna rad är den genomsnittliga totala kvantiteten utsläppsrätter, fas 2-cap som utfärdas av Medlemsstaterna för perioden 2008-12, justerat för att återspegla systemets bredda räckvidd från och med 2013 samt alla små anläggningar som medlemsstaterna har valt att utesluta. Den linjära faktorn med vilken det årliga beloppet ska minska är 1 74 i förhållande till Fas 2 cap. Utgångspunkten för att bestämma den linjära faktorn 1 74 är den 20 totala minskningen av växthusgaser jämfört med 1990, vilket motsvarar en 14 minskning jämfört med 2005. Det krävs emellertid en större minskning av EU: s ETS eftersom det Är billigare att minska utsläppen i ETS-sektorerna. Divisionen som minimerar den totala reduktionskostnaden uppgår till 21 procent av utsläppen av utsläpp av utsläpp i EU-utsläppssektorn jämfört med 2005 år 2020. En minskning på cirka 10 jämfört med 2005 för R de sektorer som inte omfattas av EU: s system för handel med utsläppsrätter. Den 21 minskningen år 2020 leder till en utsläppsränta i 2020 med högst 1720 miljoner utsläppsrätter och innebär en genomsnittlig fas 3-cap 2013-2020 om cirka 1846 miljoner utsläppsrätter och en minskning av 11 jämfört med fas 2 cap. Alla absoluta siffror som anges motsvarar täckningen vid början av den andra handelsperioden och tar därför inte hänsyn till luftfart som kommer att läggas till 2012 och andra sektorer som kommer att läggas till i fas 3 . Slutsiffrorna för de årliga utsläppstakarna i fas 3 kommer att fastställas och offentliggöras av kommissionen senast den 30 september 2010. Hur kommer utsläppstaket bortom fas 3 att bestämmas. Den linjära faktor på 1 74 används för att bestämma fas 3-kapaciteten Fortsätter att tillämpas utöver slutet av handelsperioden 2020 och kommer att bestämma capen för den fjärde handelsperioden 2021-2028 och därefter. Det får revideras senast 2025. Faktum är betydande utsläppsminskningar på 60-80 jämfört med 1990 w Behövs inte 2050 för att nå det strategiska målet att begränsa den globala genomsnittliga temperaturhöjningen till högst 2 C över preindustriella nivåer. En EU-täckande utsläppsrätter på utsläppsrätter kommer att fastställas för varje enskilt år. Detta kommer att minska flexibiliteten för Installationerna kommer inte att reduceras. Under några år ska utsläppsrätterna som ska auktioneras och distribueras utfärdas av de behöriga myndigheterna senast den 28 februari. Den sista dagen för operatörerna att överlämna utsläppsrätter är den 30 april året Följande år då utsläppen ägde rum Således får operatörer kvoter för det aktuella året innan de måste överge utsläppsrätter för att täcka sina utsläpp för föregående år. Tilläggsbeloppen är giltiga under hela handelsperioden och eventuella överskottsersättningar kan nu bankas för användning i efterföljande år Handelsperioder I detta avseende kommer inget att förändras. Systemet kommer att förbli baserat på handelsperioder, men den tredje handeln p Eriod kommer att ligga åtta år, från 2013 till 2020, i motsats till fem år för andra fasen 2008-2012. För den andra handelsperioden bestämde medlemsstaterna generellt att fördela lika stora mängder utsläppsrätter för varje år. Den linjära minskningen årligen från 2013 kommer bättre att motsvara de förväntade utsläppstrenderna under perioden. Vilka är de preliminära årliga utsläppsnivåerna för ETS för perioden 2013-2020. De preliminära årliga capen siffrorna är följande. Dessa siffror är baserade på ETS: s tillämpningsområde som gäller i fas 2 2008-2012 och kommissionens beslut om de nationella fördelningsplanerna för fas 2, som uppgår till 2083 miljoner ton. Dessa siffror kommer att anpassas av flera skäl. För det första kommer anpassningen att göras för att ta hänsyn till förlängningarna av räckvidden i fas 2 , Förutsatt att medlemsstaterna underbygger och verifierar deras utsläpp som härrör från dessa förlängningar. För det andra kommer anpassningen att göras med avseende på ytterligare förlängningar av ET: s tillämpningsområde S i tredje handelsperioden För det tredje kommer eventuella opt-out av små anläggningar att leda till en motsvarande minskning av locket. Fjärde beaktar siffrorna inte inslaget av luftfart eller utsläpp från Norge, Island och Liechtenstein. Fortfarande tilldelas gratis. Dina industrianläggningar kommer att få övergångsfri tilldelning. I de medlemsstater som är berättigade till frivilligt undantag kan kraftverk, om medlemsstaten bestämmer det, också få gratis utsläpp. Det beräknas att minst hälften av De tillgängliga utsläppsrätterna från och med 2013 kommer att auktioneras. Eftersom majoriteten av utsläppsrätterna har tilldelats kostnadsfritt till anläggningar under första och andra handelsperioderna föreslog kommissionen att auktionering av utsläppsrätter skulle bli grundprincipen för tilldelning. Detta beror på att auktionering Bäst säkerställer systemets effektivitet, öppenhet och enkelhet och skapar det största incitamentet för investeringar i en Ekonomi med låga koldioxidutsläpp Den överensstämmer bäst med principen att förorenaren betalar och undviker att ge vanliga vinster till vissa sektorer som har gått över den teoretiska kostnaden för utsläppsrätter till sina kunder trots att de erhålls gratis. Hur kommer utsläppsrätter utdelas gratis. Den 31 december 2010 kommer kommissionen att anta EU-omfattande regler som kommer att utarbetas under ett kommittéförfarande Kommittéförfarandet Dessa regler kommer att harmonisera allokeringarna fullt ut och således kommer alla företag i hela EU med samma eller liknande aktiviteter att omfattas av samma regler. Reglerna kommer att säkerställa Så långt som möjligt att fördelningen främjar koldränta teknologier. De antagna reglerna föreskriver att i så stor utsträckning som möjligt ska anslagen grundas på så kallade riktmärken, ega antal utsläppsrätter per kvantitet historisk produktion. Sådana regler belönar operatörer som har tagit tidigt Åtgärder för att minska växthusgaser, bättre återspeglar principen att förorenaren betalar och ger starkare incitament att minska utsläppen, som allocati Ons skulle inte längre vara beroende av historiska utsläpp Alla anslag ska fastställas före början av den tredje handelsperioden och inga efterhandsjusteringar kommer att tillåtas. Vilka anläggningar kommer att få kostnadsfria anslag och vilka kommer inte att? Hur kommer negativa effekter på konkurrenskraften att undvikas Med hänsyn till deras förmåga att klara de ökade kostnaderna för utsläppsrätter är full auktionering regeln från och med 2013 för elproducenter. Medlemsstater som uppfyller vissa villkor för deras sammankoppling eller deras andel av fossila bränslen i elproduktion och BNP Per capita i förhållande till genomsnittet i EU-27 har möjlighet att tillfälligt avvika från denna regel med avseende på befintliga kraftverk. Auktionsgraden 2013 ska vara minst 30 i förhållande till utsläpp under den första perioden och måste öka gradvis Till 100 senast 2020 Om alternativet tillämpas måste medlemsstaten åta sig att investera i att förbättra och uppgradera Infrastruktur, ren teknik och diversifiering av deras energimix och leverantörskällor för ett belopp som i möjligaste mån motsvarar marknadsvärdet av den fria allokeringen. I andra sektorer kommer de kostnadsfria tilldelningarna att fasas ut gradvis från och med 2013 , Med medlemsstater att komma överens med 20 auktioner 2013 och öka till 70 auktionering 2020 med sikte på att nå 100 år 2027. Ett undantag kommer dock att göras för anläggningar i sektorer som befinner sig utsatta för en betydande risk för kol leakage This risk could occur if the EU ETS increased production costs so much that companies decided to relocate production to areas outside the EU that are not subject to comparable emission constraints The Commission will determine the sectors concerned by 31 December 2009 To do this, the Commission will assess inter alia whether the direct and indirect additional production costs induced by the implementation of the ETS Directive as a proportion of gross value added exceed 5 and whether the total value of its exports and imports divided by the total value of its turnover and imports exceeds 10 If the result for either of these criteria exceeds 30 , the sector would also be considered to be exposed to a significant risk of carbon leakage Installations in these sectors would receive 100 of their share in the annually declining total quantity of allowances for free The share of these industries emissions is determined in relation to total ETS emissions in 2005 to 2007.CO 2 costs passed on in electricity prices could also expose certain installations to the risk of carbon leakage In order to avoid such risk, Member States may grant a compensation with respect to such costs In the absence of an international agreement on climate change, the Commission has undertaken to modify the Community guidelines on state aid for environmental protection in this respect. Under an international agreement which ensures that competitors in other parts of the world bear a comparable cost, the risk of carbon leakage may well be negligible Therefore, by 30 June 2010, the Commission will carry out an in-depth assessment of the situation of energy-intensive industry and the risk of carbon leakage, in the light of the outcome of the international negotiations and also taking into account any binding sectoral agreements that may have been concluded The report will be accompanied by any proposals considered appropriate These could potentially include maintaining or adjusting the proportion of allowances received free of charge to industrial installations that are particularly exposed to global competition or including importers of the products concerned in the ETS. Who will organise the auctions and how will they be carried out. Member States will be responsible for ensuring that the allowances given to them are auctioned Each Member State has to decide whether it wants to develop its own auctioning infrastructure and platform or whether it wants to cooperate with other Member States to develop regional or EU-wide solutions The distribution of the auctioning rights to Member States is largely based on emissions in phase 1 of the EU ETS, but a part of the rights will be redistributed from richer Member States to poorer ones to take account of the lower GDP per head and higher prospects for growth and emissions among the latter It is still the case that 10 of the rights to auction allowances will be redistributed from Member States with high per capita income to those with low per capita income in order to strengthen the financial capacity of the latter to invest in climate friendly technologies However, a provision has been added for another redistributive mechanism of 2 to take into account Member States which in 2005 had achieved a reduction of at least 20 in greenhouse gas emissions compared with the reference year set by the Kyoto Protocol Nine Member States benefit from this provision. Any auctioning must respect the r ules of the internal market and must therefore be open to any potential buyer under non-discriminatory conditions By 30 June 2010, the Commission will adopt a Regulation through the comitology procedure that will provide the appropriate rules and conditions for ensuring efficient, coordinated auctions without disturbing the allowance market. How many allowances will each Member State auction and how is this amount determined. All allowances which are not allocated free of charge will be auctioned A total of 88 of allowances to be auctioned by each Member State is distributed on the basis of the Member State s share of historic emissions under the EU ETS For purposes of solidarity and growth, 12 of the total quantity is distributed in a way that takes into account GDP per capita and the achievements under the Kyoto-Protocol. Which sectors and gases are covered as of 2013.The ETS covers installations performing specified activities Since the start it has covered, above certain capacity thre sholds, power stations and other combustion plants, oil refineries, coke ovens, iron and steel plants and factories making cement, glass, lime, bricks, ceramics, pulp, paper and board As for greenhouse gases, it currently only covers carbon dioxide emissions, with the exception of the Netherlands, which has opted in emissions from nitrous oxide. As from 2013, the scope of the ETS will be extended to also include other sectors and greenhouse gases CO 2 emissions from petrochemicals, ammonia and aluminium will be included, as will N2O emissions from the production of nitric, adipic and glyocalic acid production and perfluorocarbons from the aluminium sector The capture, transport and geological storage of all greenhouse gas emissions will also be covered These sectors will receive allowances free of charge according to EU-wide rules, in the same way as other industrial sectors already covered. As of 2012, aviation will also be included in the EU ETS. Will small installations be excluded fro m the scope. A large number of installations emitting relatively low amounts of CO 2 are currently covered by the ETS and concerns have been raised over the cost-effectiveness of their inclusion As from 2013, Member States will be allowed to remove these installations from the ETS under certain conditions The installations concerned are those whose reported emissions were lower than 25 000 tonnes of CO 2 equivalent in each of the 3 years preceding the year of application For combustion installations, an additional capacity threshold of 35MW applies In addition Member States are given the possibility to exclude installations operated by hospitals The installations may be excluded from the ETS only if they will be covered by measures that will achieve an equivalent contribution to emission reductions. How many emission credits from third countries will be allowed. For the second trading period, Member States allowed their operators to use significant quantities of credits generated by emiss ion-saving projects undertaken in third countries to cover part of their emissions in the same way as they use ETS allowances The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020 For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1 6 billion credits over the period 2008-2020 In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4 5 of their verified emissions during the period 2013-2020 F or the aviation sector, the minimum access will be 1 5 The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocol s Joint Implementation JI mechanism covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol or Clean Development Mechanism CDM for projects undertaken in developing countries Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units ERUs while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions CERs. On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020 Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests. No Before making its propo sal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry LULUCF projects which absorb carbon from the atmosphere It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons. LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system This is not available at present and is likely to incur costs which would substantial ly reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS. Yes Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances won t fall sharply during the third trading period. A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will c onvene a meeting with Member States If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind availability of renewable energy and temperature demand for heating and cooling etc A degree of uncertainty is inevitable for such factors The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems. Yes One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market The Commission sees the EU ETS as an important building block for t he development of a global network of emission trading systems Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity such as a state or group of states under a federal system which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work. Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements. The Commission will adopt a new Regulation through the comitology procedure by 31 December 201 1 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market. Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 new entrants The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies There should be a fair geograp hical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council. The European Parliament s Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007 This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing Support shall be given from the proceeds of these allowa nces via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances i e 45 million allowances available for this purpose The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS. When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposa l amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20.What are the next steps. Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009 This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012.The Commission has already started the work on implementation For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing list of sectors due end 2009 Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning due by June 2010 , the harmonised allocation rules due end 2010 and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers due end 2011.

No comments:

Post a Comment